Descobreix el món del Palmito : Seda al Vent: El MUPA en la Ruta de la Seda Valenciana

Logo Seda al vent

SEDA AL VENT

EL MUPA EN LA RUTA DE LA SEDA VALENCIANA

El MUPA enceta un nou projecte  museístic i cultural en consonància amb la designació de València com a Capital d’Occident de la Ruta de la Seda per part de la UNESCO. Es tracta de la iniciativa “Seda al Vent: El MUPA en la Ruta de la Seda Valenciana” en la qual el museu destaca 47 ventalls elaborats amb país de seda que pertanyen a la seua col·lecció permanent. Són palmitos elaborats al llarg dels segles XVIII, XIX,XX i XXI, procedents de diversos països del món, concretament d’Holanda, França, Espanya, Bèlgica i Xina. Els ventalls, ressenyats sota la marca “Seda al Vent”, han sigut cedits pels palmiters aldaiers Abanicos Blay Villa, Abanicos Pascual y Abanicos Manel, a més de la família Folgado-Vives. La particularitat de tots aquests ventalls és que el material que cobreix el varillatge està elaborat amb país de tela de seda. El país és la tela que cobreix el varillatge. La seda era un teixit de luxe estampat en els palmitos que comença a utilitzar-se a Europa amb major profusió a partir del segle XVIII, sobretot en els principals centres productors com eren les ciutats de París i València.

És a la segona meitat del XVIII segle quan va esclatar la seda als països dels ventalls. També hi ha l'ús de lluentons rodons, ovalades i estrelles associats a la seda en els palmitos, així com cordes fines i petites cadenes metàl·liques d'adorn. La seda pintada a mà presenta grans dificultats per a la pintura, ja que s'estén per la trama i ordit de la tela. Aquesta dificultat es va resoldre aplicant goma aràbiga sobre la superfície a pintar. En la col·lecció del MUPA predominen els palmitos amb escenes costumistes, burgeses i florals. Són els motius predominants, però hi ha també escenes d’amor i familiars.

El més antic de la sèrie ”Seda al Vent” es el ventall “El flautista encantador”, cedit per Ángel Baly Villa. Es tracta d’una peça de 1780 produïda als Països Baixos elaborada amb un país de seda amb lluentons pintats al guaix, que descansa sobre una varillatge d’os calat, gravat i maquejat. Igualment, trobem en la sèrie el denominat palmito de les “Mil cares”, datat en 1880 i procedent de la província xinesa de Cantó. Aquest ventall, cedit també per Blay Villa, está fet amb país de paper amb incrustacions de marfil i seda. El tret més característic d'aquest d’aquest ventall és que les cares dels personatges que apareixen en aquestes audiències públiques són tallats i enganxats individualment. Es retallen els vestits i es peguen un per un i són de seda.

 Això no obstant, els ventalls més predominat són  els dels segle XIX i les dos primeres dècades del segle XX, amb estils diversos que van dels pericons i semipericons francesos i espanyols, passant per l’estil isabelí, el Segon Imperi francés i el post-romanticisme decimonònic, fons arribar a l’Art Nouveau, entre altres. De fet, en la sèrie “Seda al Vent”  hi ha ventalls denominats ballon, que es fan servir al segle XVIII, per similitud amb el globus dels Montgolfier, i que va tornar a ser moda en la Belle Époque i van durar fins als anys 1920. En definitiva, un ampli ventall de palmitos de seda, d’art i gran bellesa.

EN L'ARXIU ADJUNT FIGUREN ELS  47 VENTALLS DE LA SÈRIE  "SEDA AL VENT"